Een op de vijf jonge bestuurders rijdt maandelijks na druggebruik

Een op de vijf jonge bestuurders rijdt maandelijks na druggebruik
Belga / J. Namur

Acht procent van de Belgische bestuurders geeft toe minstens één keer per maand rond te rijden na druggebruik. Vooral bij bestuurders tussen 18 en 34 jaar zit het fenomeen in de lift: 19 % van de bestuurders in die leeftijdscategorie zegt maandelijks te rijden na druggebruik. Het feit dat het uitgaansleven door het coronavirus erg beperkt was de afgelopen jaren, heeft sommige jongeren ertoe verleid om meer drugs thuis te gaan gebruiken, vooral cannabis. Dat blijft ook na gebruik nog enige tijd in het lichaam aanwezig en kan een impact hebben op de rijprestaties, stipt Vias aan.

Bij jonge mannen is het probleem groter dan bij vrouwen. In Vlaanderen gaat het om 21 % van de jonge mannelijke bestuurders die druggebruik achter het stuur maandelijks toegeeft, bij de vrouwen is dat 7 %.

Combinatie alcohol

Onrustwekkend is dat steeds meer bestuurders drugs combineren met alcohol. 35 % van de bestuurders die drugs gebruiken, combineert dat met alcohol achter het stuur. Vorig jaar lag dat in de bevraging nog op 25 %. Bij de bestuurders tussen 18 en 34 jaar maakt zelfs 64 % die combinatie met alcohol.

8 % van de bestuurders geeft toe maandelijks minstens eenmaal rond te rijden na het gebruik van lachgas. Ook hier is de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar (19 %) het vaakst betrokken. Vias stelt ten opzichte van vorig jaar een forse stijging in Wallonië vast bij de jonge mannelijke bestuurders van 12 naar 26 %. In Vlaanderen gaat het om 20 procent jonge mannelijke bestuurders die maandelijks lachgas gebruiken achter het stuur, in Brussel betreft het 33 % van de jonge mannelijke bestuurders.

Lachgas

Ook lachgas wordt vaak gecombineerd met alcohol: 61 % van de jonge bestuurders combineert lachgas met alcohol. «Steeds vaker stelt de politie bij controles vast dat bestuurders grote flessen lachgas vervoeren in plaats van kleine ampullen». Gezien de gevaren die lachgas met zich mee kan brengen voor de verkeersveiligheid én de gezondheid, stelt Vias voor om het bezit en gebruik ervan overal te verbieden, behalve voor professionele doeleinden.