De coronacrisis heeft veel mensen doen nadenken over hun huidige job. Een echte ‘Great Resignation’ is er in ons land voorlopig nog niet, mede door de hoge inflatie en economische onzekerheid. Eén op de drie werkende Belgen overweegt weliswaar om van job én van sector te veranderen. Bij de helft van de werknemers spelen het verplichte thuiswerk en de tijdelijke werkloosheid tijdens de coronacrisis mee in de wens om hun carrière over een andere boeg te gooien.
Opvallend: vooral jongeren denken aan een volledige carrièreswitch. De helft van de twintigers overweegt om een job te beginnen in een andere sector. Bij de andere leeftijdsgroepen daalt die wens naarmate de leeftijd toeneemt.
Welke zijn de factoren die werknemers zouden overtuigen om over te stappen naar een andere sector? In de eerste plaats wil de Belg meer zinvol werk doen (48%). In de tweede plaats overwegen mensen een carrièreswitch als die zicht geeft op een betere balans tussen werk en privé (44%). En in de derde plaats zouden ze wel van sector durven te veranderen als daar een beter loon aan vasthangt (42%).
«Bedrijven die de war for talent willen winnen, moeten vooral inzetten op zinvol werk voor hun werknemers. Duidelijkheid over de missie van de organisatie staat daarbij centraal. Zowel toekomstige als huidige medewerkers willen uitmaken of die strookt met wat hen drijft», weet Jochen Bessemans, hr-expert bij Acerta Consult. «Voor een goede privé-werkbalans, de tweede factor, is er ruimte voor werkgevers en werknemers om goede onderlinge afspraken te maken, met de Arbeidsdeal zelfs weer wat meer. En van loon, de derde factor, weten we al langer dat het gaat over meer dan geld alleen. Verloning gaat niet alleen om cash op de rekening, maar ook andere voordelen, zoals vakantiedagen of vervoersmiddelen.»
Werknemers staan het vaakst stil bij hun job na een periode van reflectie. Concreet is dat vaak na een vakantie – de kerst-, zomer- of paasvakantie. Corona heeft ook als reflectiemoment gediend.
«We raden werkgevers aan om met hun mensen loopbaangesprekken aan te gaan. Vraag aan je mensen wat hen energie geeft in hun job en hou er rekening mee binnen de context van je bedrijfsdoelstellingen», aldus Bessemans. «Doe dit regelmatig en sowieso vóór mensen aangeven dat ze willen vertrekken en doe het liefst ook vóór ze de vakantie ingaan. Komt het toch tot een carrièreswitch, dan nog heeft iedereen erbij te winnen als mensen met een goed gevoel vertrekken. Dan vertrekken ze als ambassadeurs van je bedrijf.»