Waar de gemiddelde CO2-uitstoot volgens de oude NEDC-test nog 107,9 gram per kilometer bedroeg in 2020, was dat in 2021 gedaald tot 97,1 g/km (NEDC). Gemeten met de nieuwe WLTP-test, is de gemiddelde CO2-uitstoot op een jaar tijd gedaald van 130,7 g/km tot 116,9 g/km in 2021. De vooruitgang is volgens Febiac te danken aan de groeiende populariteit van elektrische en hybride motorisaties, vooral bij de ondernemingen.
Benzinemotor blijft populair
Met een marktaandeel van 52 procent in 2021 (+0,2 procent) blijft de benzinemotor de eerste keuze van de Belgische automobilisten. Na een lichte stijging in 2020 (+1,1 procent ten opzichte van 2019), zag de dieselmotor zijn marktaandeel opnieuw dalen, met 9,2 procentpunten ten opzichte van 2020, tot nog 23,7 procent. Met een volumestijging van 63,8 procent in één jaar hebben geëlektrificeerde auto’s (hybride en elektrische auto’s samen) een marktaandeel van 23,5 procent, een niveau dat vergelijkbaar is met dat van dieselwagens.
Terwijl in 2021 in België 22.669 volledig elektrische auto’s (marktaandeel van 5,3 procent) werden ingeschreven - een nieuw record - werden bijna 9 op de 10 (87,7 procent) van die volledig elektrische auto’s ingeschreven op naam van ondernemingen of zelfstandigen, en 12,2 procent op naam van particulieren.
Hetzelfde geldt voor hybride auto’s met een stekker: 47.815 nieuwe inschrijvingen, waarvan meer dan 9 op de 10 (90,3 procent) door ondernemingen of zelfstandigen werden ingeschreven. De markt is evenwichtiger voor zelfopladende hybrides, met 19.516 nieuwe inschrijvingen waarvan 52,7 procent door particulieren en 47,3 procent door ondernemingen en zelfstandigen ingeschreven werd.