Anders dan in Brussel (Villo) en Antwerpen (Velo) beschikt Gent niet over een klassiek deelfietsensysteem met eigen «stations». Dat is te duur, aldus Watteeuw. Drie jaar geleden kwamen er wel zogenaamde free float-deelfietsen van de Deense aanbieder Donkey Republic naar de stad, die in gewone fietsenstallingen een plaats kregen.
Niet alleen in het centrum
De stad lanceerde onlangs opnieuw een oproep voor vergunningen. Volgens de schepen stelden zeven aanbieders zich kandidaat, maar de stad wilde er maximaal drie vergunnen. Donkey Republic blijft actief met 500 fietsen, maar krijgt concurrentie van Mobit met 200 fietsen en Dott met 600 elektrische fietsen. Die laatste brengt via een onderaannemer ook 150 elektrische bakfietsen naar Gent. De stad biedt elke aanbieder een subsidie aan van 50.000 euro per jaar.
Er zullen dus binnenkort drie keer zoveel deelfietsen staan in de Oost-Vlaamse hoofdstad. Het is de bedoeling dat de fietsen ook buiten het stadscentrum beschikbaar zijn, zegt Watteeuw. Daarnaast zijn er ook nog tientallen deelfietsen van Blue-Bike, dochterbedrijf van busmaatschappij De Lijn, te vinden aan de twee Gentse stations.
De nieuwe fietsen zullen wel nog steeds niet om het even waar in Gent kunnen worden achtergelaten na de huurtijd. Net zoals nu al het geval is bij Donkey Republic, zullen de fietsen teruggebracht moeten worden naar vaste standplaatsen die in samenspraak met de stad worden gekozen. «Zo worden fietsen niet op de meest onmogelijke plaatsen geparkeerd. Dat is met Donkey Republic al zeer goed gelopen», aldus Watteeuw.