Bijna één op de vier consumenten eet meer lokale producten sinds de coronapandemie

Bijna één op de vier consumenten eet meer lokale producten sinds de coronapandemie
Foto Unsplash

In 2020 stelde het FAVV al vast dat consumenten zich voor aankopen steeds meer wendden tot de korte keten. En die trend heeft zich ook het afgelopen jaar voortgezet. Zo gaat een vijfde van de consumenten opnieuw meer winkelen in buurtwinkels, zoals kruideniers, bakkers en slagerijen. Aan de andere kant blijkt dat 14,2 procent van de consumenten aangeeft minder dan vroeger levensmiddelen te kopen in super- of hypermarkten.

Bewustwording

Naast een verschuiving naar de korte keten blijkt ook dat meer consumenten bewuster omgaan met de voeding die op hun bord terechtkomt. Zo geeft 19,1 procent aan dat ze sinds de coronapandemie meer aandacht besteden aan de oorsprong en samenstelling van de levensmiddelen. Daarnaast tracht 20,9 procent gezonder te eten en wordt er vaker gekozen voor verse en/of bioproducten.

Het FAVV benadrukt dat deze cijfers aantonen hoe belangrijk etikettering van levensmiddelen en traceerbaarheid door de voedselketen zijn. Uit de meest recente cijfers blijkt dat er zowat 10.000 controles gedaan zijn op etikettering, waarbij 86,1 procent conform bleek. Voor de traceerbaarheid werden meer dan 24.000 controles uitgevoerd, 87,8 procent van die controles waren geslaagd.

Tot slot geven negen op de tien consumenten aan dat het FAVV een noodzakelijk orgaan is voor de veiligheid van de consument in België. Meer dan acht op de tien consumenten hebben vertrouwen in de controles die het voedselagentschap uitvoert, een stijging van vijf procent in vergelijking met de laatste meting.