Belgische steden doen nog te weinig voor «schone, actieve mobiliteit»

Belgische steden doen nog te weinig voor «schone, actieve mobiliteit»
Foto Unsplash

De steden in de studie werden beoordeeld op vijf criteria: ruimte voor zwakke weggebruikers, verkeersveiligheid, toegang tot klimaatvriendelijke vervoersmiddelen, beleidsmaatregelen zoals lage-emissiezones, en luchtkwaliteit. De scores van de Belgische steden lopen in die categorieën sterk uiteen. Zo scoort Gent bijvoorbeeld goed op ruimte (60 procent) en klimaatvriendelijke mobiliteit (70 procent), maar een pak minder op verkeersveiligheid (43 procent). Brussel haalt amper 40 procent op ruimte, maar wel 79 procent op verkeersveiligheid.

Werk aan de winkel

«Dit rapport toont aan dat Belgische steden meer moeten doen om hun burgers in staat te stellen over te schakelen op actieve en gezonde mobiliteitsoplossingen», vindt Marie-Charlotte Debouche, Clean Cities Campaigner in België. «Vooral Brussel moet zijn inspanningen ter bestrijding van de congestie voortzetten. Luik moet voorrang geven aan actieve vervoerswijzen en vervuilende voertuigen aanpakken.» Oslo, Amsterdam en Helsinki palmden trouwens de top drie in.