Belgen drinken steeds minder bier

Belgen drinken steeds minder bier

België staat bekend als het bierland bij uitstek, maar als we de cijfers van de Federatie van Belgische Brouwers moeten geloven kan daar binnenkort verandering in komen. Vorig jaar werd in ons land 7,7 miljoen hectoliter bier gedronken. Dat is een daling van 3,3% tegenover 2015, oftewel de scherpste daling in lange tijd. De voorbije 20 jaar bedroeg de inkrimping jaarlijks gemiddeld 1,4%.

Oorzaken

De voorzitter van de federatie, Jean-Louis Van de Perre, ziet verschillende oorzaken voor deze trend. "De aanslagen van 22 maart hebben zeker een impact gehad op het economische en sociale leven in ons land en de horeca heeft zwaar afgezien", legt hij uit. "Anderzijds heeft de accijnzenstijging die eind 2015 werd beslist ook een invloed gehad, terwijl het over het algemeen miezerige weer ook niet heeft bijgedragen om terrassen te vullen."

Pils versus speciale bieren

Vooral de pils heeft het voorbije jaar klappen gehad, terwijl de degustatiebieren het steeds beter doen. De consumptie van pilsbier, dat nog steeds 71% van de markt vertegenwoordigt, daalde met 4,3% in 2016. De degustatiebieren kenden daarentegen een stijging van 3,5%. "De Belg drinkt tegenwoordig anders. Hij kijkt steeds meer naar de speciale bieren, wat een impact heeft op de volumes", verklaart Van de Perre.

Aan de andere kant zit de export van Belgisch bier in de lift: vorig jaar werd 14,1 miljoen hectoliter Belgisch bier geëxporteerd. Dat is bijna het dubbele van de binnenlandse consumptie en een stijging van 8,1% tegenover 2015. De export naar Frankrijk, de grootste exportmarkt voor Belgische bieren, steeg met 8,1%. Ook in de Verenigde Staten doen de Belgische brouwers het goed (+16,1%) ondanks het succes van de lokale trans-Atlantische bieren. Met 2,20 miljoen hectoliter geïmporteerd Belgisch bier zitten de VS de tweede exportmarkt, Nederland (2,32 miljoen), op de hielen.

Alcoholvrij bier

Ook al laten we een pilsje steeds vaker links staan, alcoholvrij bier kunnen steeds meer Belgen wel smaken, stelt AB InBev. Zo zal de eind vorig jaar gelanceerde Jupiler 0,0% zal eind mei reeds het volledige jaarvolume van voorganger Jupiler NA (0,5%) geëvenaard hebben, maakte de brouwer bekend. "Van begin dit jaar tot eind april werd al 2,5 keer meer Jupiler 0,0% verkocht dan Jupiler NA in diezelde periode een jaar eerder", bevestigt woordvoerder Korneel Warlop. "Het bier is nu aanwezig in 5.500 horecazaken en de vraag is er groot", besluit hij.