Met Fix My Street kunnen burgers rechtstreeks melding maken van een incident in de openbare ruimte. In 2021 meldden 8.629 gebruikers in totaal 75.784 defecten en dat is een stijging van 7,59% in het aantal meldingen. Het vaakst gaat het over openbare netheid (56,1%), de wegen (18,63%), signalisatie (8,46%) en straatmeubilair (8,06%). De overige klachten gaan over verlichting, achtergelaten voertuigen, beplantingen, monumenten, de beveiliging van gebouwen en de bruggen en tunnels.
Steeds sneller oplossing
«De straat is van iedereen, we zijn er allemaal gebruikers van en dankzij Fix My Street kunnen we er ook actieve actoren in zijn», stelt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt. Ook haar collega Bernard Clerfayt, Brussels minister van Digitalisering, ziet enkel voordelen: «Fix My Street is het zoveelste voorbeeld van hoe technologie het dagelijkse leven van de Brusselaars kan veranderen. De voordelen zijn talrijk en dragen bij tot kwalitatievere overheidsdiensten.»
De werking van Fix My Street wordt elk jaar verder op punt gezet. In 2021 werden liefst 84% van de gemelde incidenten opgelost. En dat gaat steeds sneller. In 2018 duurde het gemiddeld nog 161 dagen om een incident te verhelpen, maar in 2021 was het probleem na 23 dagen opgelost.