In 2018 kwamen 16 voetgangers om het leven in de bebouwde kom, vorig jaar waren dat er 32. Antwerpen telden de meeste slachtoffers (10), in West-Vlaanderen, Limburg en VlaamsBrabant vielen telkens 7 doden, in Oost-Vlaanderen kwam één voetganger om het leven. In 2021 vielen 22 dodelijke slachtoffers in straten waar auto’s 50 kilometer per uur kunnen rijden. Er vielen 9 doden in een zone 30 en één dode op een plek waar 70 kilometer per uur mag gereden worden.
50 km/u de uitzondering
«Ik pleit al langer voor het verlagen van de algemene snelheidslimiet naar 30 kilometer per uur in de bebouwde kom. In straten waar brede fietspaden zijn, kan de snelheidslimiet van 50 kilometer per uur blijven bestaan. In sommige straten is het ook logisch dat je 50 rijdt», zegt Lambrecht. Haar partij vraag om van 30 kilometer per uur de regel te maken en van 50 kilometer per uur de uitzondering, waar het veilig kan.