Vorig jaar zijn in België 483 mensen ter plekke omgekomen in het verkeer. Als daar nog de slachtoffers bijgeteld worden die tot 30 dagen na een ongeval aan hun verwondingen bezwijken, komt VIAS aan 620 verkeersdoden. Dat zijn er 17 minder dan in 2016, maar de doelstelling van 420 verkeersdoden tegen 2020 is nog erg ver af. Die doelstelling werd in 2011 gelanceerd en staat in het regeerakkoord van de regering-Michel. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) hoopt er via verhoogde controles nog "zo dicht mogelijk" bij te geraken.
Alcohol en snelheid
VIAS, het vroegere BIVV, wijst de politiek niet met de vinger. "Er spelen te veel factoren een rol om één schuldige aan te duiden", zegt woordvoerder Stef Willems. "Dit gaat niet enkel over beleid, maar bijvoorbeeld ook ons gedrag speelt een rol. Het is sowieso goed nieuws dat het aantal doden blijft dalen, wat niet in alle landen het geval is." Willems erkent dat er heel wat maatregelen werden genomen. "De focus ligt duidelijk op de killers: alcohol en snelheid."
Wallonië
Er zijn grote regionale verschillen. Zo stagneert het aantal doden in Wallonië sinds 2014. Met 305 doden binnen 30 dagen na een ongeval, zit Wallonië ver van zijn objectief van 200 tegen 2020. Vlaanderen kende wel een daling de laatste jaren: vorig jaar waren er nog 290 doden, met dezelfde doelstelling van maximaal 200 doden tegen 2020. In Wallonië baren vooral de zware ongevallen met auto's zorgen. De dodentol bij de auto-ongevallen ligt er bijna dubbel zo hoog als in Vlaanderen.