In 2022 stierf om de twee dagen een voetganger of fietser op onze wegen

In 2022 stierf om de twee dagen een voetganger of fietser op onze wegen
Foto Unsplash

Alle nationale tendensen vertonen een stijging, maar er zijn wel grote verschillen tussen de regio’s. Het aantal doden steeg sterk in Wallonië (229, + 22%), maar daalde in Vlaanderen (271, - 7%). In Brussel is het aantal doden gestegen van 6 naar 21 (+250%). Het is van 2018 geleden dat er nog zoveel verkeersdoden vielen in Brussel.

Hallucinante cijfers

In 2022 overleden 95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (tegenover 69 in 2021) in een verkeersongeval. Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar. Bijna vier op de tien fietsers (39%) reden met een elektrische fiets op het moment van het ongeval. In de afgelopen tien jaar kwamen er nog nooit zoveel fietsers om, vertelt Vias. Ook het aantal ongevallen met lichamelijk letsel (37.306, +9%) steeg en bereikte het niveau van 2019 (37.384).

E-step als opmerkelijke boosdoener

Daarnaast waren er ook vier doden onder de gebruikers van een e-step. Er waren in 2022 1.715 letselongevallen met een e-step, ofwel vijf per dag. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van een jaar eerder. In Brussel zijn ongevallen met e-steps goed voor ongeveer een op de zes letselongevallen (18%). «Sommige gebruikers die vallen, bellen de politie niet en daarom staat hun ongeval niet in de officiële statistieken», waarschuwt Vias.

‘All For Zero’

«Deze cijfers tonen eens te meer aan dat de verkeersveiligheid in België beter moet», zo reageert Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit (Ecolo). «Er vallen te veel verkeersdoden in België.» Gilkinet pleit er nogmaals voor om het plan ‘All For Zero’, waarmee hij mikt op nul verkeersdoden, te implementeren. «Ik hoop dat de politieke moed er de komende maanden zal zijn om de concrete maatregelen die op tafel liggen aan te nemen, zoals een snellere intrekking van het rijbewijs in geval van drugs- of alcoholgebruik, zwaardere straffen in geval van bijzonder hoge snelheid, de invoering van een opleiding voor automobilisten met gevaarlijk rijgedrag of een doeltreffende strijd tegen recidive.»

Sensibilisering

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) zegt dat er blijvend geïnvesteerd wordt in veilige fietsinfrastructuur. Maar infrastructuurwerken kennen een lange doorlooptijd, klinkt het. «De opkomst van de elektrische fiets vertaalt zich nu ook in de cijfers en dat vooral bij de ouderen onder ons. Daarom blijven we ook inzetten op sensibilisering en educatie. Vorig jaar werd onder meer een project opgestart om fietsende senioren extra vaardigheden bij te brengen en later dit voorjaar lanceren we opnieuw een fietsveiligheidscampagne», aldus de minister.